Trzeba przyznać, że na Polskim rynku podstawowe dobra są już ogarnięte. Kultowe produkty, których potrzebuje większość społeczeństwa są stabilnie dostarczane przez dostawców. Czasami takie kategorie produktowe są korem bizesu i przez lata się nie zmieniają, no może przechodzą rewitalizacje.

Za przykład mogę tutaj podać płyn do naczyń Ludwik, czy piwo LECH. Może dorzućmy jeszcze herbatę Lipton czy RedBull`a. Kultowych marek jest znacznie więcej, ale ta książka jest o czymś innym. Chcę Ci uświadomić, że niezwykle trudno byłoby teraz przekonać kupca sieci handlowej, żeby wyrzucił z oferty takiego RedBulla czy Ludwika, a zastąpił go nową niemalże identyczną marką. Sztuka dla sztuki. Nie jest to niemożliwe, ale bardzo trudne i może się okazać że taka zmiana niewiele wniesie do konstrukcji całej kategorii. Pamiętaj, że zadaniem kupca jest z jednej strony pilnowanie kategorii, żeby się nie kurczyła, ale z drugiej strony ma on za zadanie podejmować próby inkrementalnego wzrostu. Inkrementalny wzrost to inaczej wzrost do tego co już jest. Żeby to się udało to należy w kategorii wprowadzić coś nowego. Podowiem Ci ważna rzecz – o wiele łatwiej jest wprowadzić do sieci handlowej innowacyjną nowość, niż wykorzeniać dostawcę produktu, który jest stabilny od lat. Jeśli zaufasz mojemu procesowi i wytrzymasz 25 tygodni – dowiesz się, jak kupcy z sieci handlowych zareagują na Twój pomysł.

Category Manager zarządzający danym asortymentem przechodzi pewną ścieżkę, zanim dokona zakupu. Krążą legendy, że liczy się dla niego TYLKO cena. To prawda – cena liczy się w produkcie pierwszo-cenowym, ale asortyment się na nim nie kończy. Są jeszcze produkty średniej półki oraz te premium. Mądry manager spojrzy na sprawę holistycznie – czyli bardzo szeroko i głęboko. Gdy patrzysz na społeczeństwo to wiesz, że ma ono różne potrzeby i najskuteczniej będzie dać każdej części to co potrzebuje. Nie każdy potrzebuje kupić tanio jak i również nie każdego stać na premium. Wielu z nas ma swoje ulubione produkty których nie zmienia od lat, a inni dobrze czują się doświadczając nowych doznań smakowych lub zapachowych.

Zachęcam Ciebie, żebyś zgłębił temat.